onsdag den 6. november 2013

Fortidens minder

Jeg var på barsels besøg idag. Hos en fantastisk kvinde fra min barndom. Hun fik en skøn lille dreng for 3 uger siden. Ååårh han var bare skøn. Og det mener jeg sgu! 

Tina og jeg er vokset op sammen i vores lille by Gelsted, vi gik 10 år i samme klasse. Hang ud sammen igennem hele folkeskolen, delte sorger og glæder. Grinede sammen, festede og drak øl sammen. Vi havde det altid knald hamrende skægt sammen. Vi kunne grine bare af at se på hinanden. Vi forstyrrende vist også undervisningen, en del:)
Jeg husker tydeligt i 8/9 klasse, at hendes mor fandt en pakke cigaretter i hendes jakke. Tina sagde straks at det var mine, for hun vidste at hendes egen far ville blive hamrende gal, hvis han fandt ud af hun røg i ny og næ som vi alle jo lidt gjorde. Kan huske jeg blev stjerne gal, for mine forældre vidste ikke jeg røg - og skulle absolut ikke vide det. Min mor var en af de der 'År 2000 jeg-kvitter-cigaretterne-ex rygere', så helligheden boede jo sådan set derhjemme!
Heldigvis var Tinas mor enormt loyal, og sagde intet til mine forældre. Det var sgu sejt gjort af hende:)

Årene gik, jeg tog på efterskole og herefter gymnasiet. Tina valgte handselsskolevejen. Vi var gået hver sin retning, så vejene blev meget skildte. 
Nogle gange skal der jo bare gå nogle år. En dag fandt jeg så ud af, at hun var flyttet ud på 'landet' ikke langt fra mig, hos sin kæreste. Jeg blev noget forbløffet, for havde slet ikke set hende som værende typen der ville slå sig ned her. Jeg blev jo glad, virkelig glad!
Da hun Så fortalte mig for et halvt år siden at hun var gravid, kom sommerfuglene virkelig i maven. Jeg havde netop også konstateret at jeg var gravid. Tænk at jeg skulle kende en, som var gravid samtidig med mig - det havde jeg ikke prøvet før. Det var lidt uvirkeligt, og samtidig blev jeg Så glad, jeg skulle have en at dele det her med, på et helt andet plan end jeg før havde prøvet. Det var særligt.
Det mest utrolige er, at de to mænd vi hver i sær har valgt i vores liv - er meget ens. I hvad fald når vi fortæller om deres særheder. Ingen af dem er eksempelvis på facebook! Det er jo en 'art' i sig selv haha:)
Tinas tilgang til hele graviditeten har været ekstremt lig med mig. De fravalgte også at vide kønnet. Har ikke overshoppet af baby gear og tøj. I det hele taget har de været meget jordbundne, og taget familieudvidelsen meget roligt. Det har så også gjort, at vi har klikket endnu bedre, fordi vi netop har lidt ala de samme værdier.

Det er altid spændende, om et gammelt venskab kan vokse igen. Er det andet end bare det at mindes gamle dage hvor vi smug røg på legepladsen. Eller er der mere at bygge videre på? Jeg håber så inderligt der er.

Jeg glæder mig til foråret hvor vi mødes mellem markerne med hver vores vogn og kaffe i termokruset.
Jeg glæder mig til at have en at dele det med
Jeg glæder mig til at den jeg deler det med, også kender min fortid og forhåbentlig får vi en lang fremtid sammen,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar