lørdag den 30. november 2013

Spruttegruppen

Kender du spruttehæklerne? 

Spruttehæklerne er en frivillige organisation i Danmark, som donerer 'sprutter' til de neonatal afdelingerne i Danmark. Neonatal er afdelingen på sygehuset for, fortidlig fødte børn, også kaldet præmatur. Børn som er født til tiden, men måske har fået en hård start på livet, vil også være indlagt på neonatal afdelingen. 

Vi stiftede selv bekendskab med neo i marts 2008, da vores søn Oliver kom til verden ved et akut kejsersnit. Han trak ikke vejret, var blå og slap. Heldigvis fik de ham bragt til live igen. Vi tilbragte de første 9 dage på neonatal afdelingen. 

 Derudover er min mor sygeplejerske. Hvor mange år hun snart er oppe på, har jeg ikke helt tal på. Men mener de 30 er rundet. I alle årerne har hun været i børneområdet på Næstved. I en kort årrække bla på neonatal afdelingen. 
Min mor talte aldrig så meget om livet på neo. Vi vidste hun havde med eget små babyer at gøre. Men de sørgelige detaljer fik vi aldrig atvide. Jeg kan dog huske hun indimellem var ked af det når hun kom hjem fra arbejde... Her mange år efter, ved jeg godt nu hvorfor hun var ked af det. 

---
Tilbage til spruttegruppen

Hvad er en sprutte så? Jo, et lille hæklet tøjdyr med nogle dejlige fangarme, som for et lille fortidlig født barn kan minde om navlesnoren. 
 

Kvinden som nu står bag organisationen er www.lutteridyl.dk . Derudover sidder der kvinder over hele landet som sidder og nørkler disse små eksistenser. 

Kig forbi www.spruttegruppen.dk eller deres facebook gruppen! 

- her kan du også få den nærmere historie bag gruppen og hvem der startede den. En rigtig fin historie Til en god kop kaffe:)

Og hvordan fik jeg så fat i en sprutte? Jo altså, mormoren fortalte jo sine tidligere kollegaer på neo at Oliver var blevet storebror til en lillesøster, så de syntes hun skulle have en sprutte:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar